Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy w Stoku Lackim to miejsce wyjątkowe.
W pałacowych warunkach, bajkowym otoczeniu, a przede wszystkim w ciepłej i przyjaznej atmosferze uczą się dzieci i młodzież o specjalnych potrzebach
edukacyjnych.
Publiczna Szkoła Podstawowa
W szkole podstawowej uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz autyzmem realizują obowiązek szkolny na dwóch etapach edukacyjnych.
I etap edukacyjny (klasy I-III) obejmuje nauczanie z podziałem na przedmioty:
- funkcjonowanie osobiste i społeczne,
- zajęcia rozwijające komunikowanie się,
- zajęcia rozwijające kreatywność,
- wychowanie fizyczne,
- religia.
- funkcjonowanie osobiste i społeczne,
- zajęcia rozwijające komunikowanie się,
- zajęcia kształtujące kreatywność,
- wychowanie fizyczne,
- religia.
W ramach godzin do dyspozycji dyrektora uczniowie na każdym etapie edukacyjnym rozwijają swoje zainteresowania i uzdolnienia.
Zespoły klasowe liczą od 4 do 8 uczniów. Dzieci ze sprzężeniami i autyzmem uczą się zespołach od 2 do 4 osób.
Zajęcia rewalidacyjne i zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej
W zależności od możliwości i potrzeb uczniowie korzystają z zajęć rewalidacyjnych i innych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej realizowanych w mniejszych grupach, bądź indywidualnie. Należą do nich:
- komunikacja,
- rewalidacyjne: korekcyjno-kompensacyjne,
- zajęcia rozwijające umiejętności społeczne,
- integracja sensoryczna
- terapia neurotaktylna
- terapia polisensoryczna w sali doświadczania świata,
- rehabilitacja ruchowa,
- Biofeedback,
- Metoda A. Tomatisa,
- terapia psychologiczna,
- terapia pedagogiczna,
- dogoterapia,
- hipoterapia,
- masaż klasyczny.
- wycieczki krajoznawczo-turystyczne i edukacyjne,
- wydarzenia kulturalno-oświatowe (przeglądy, festiwale, konkursy, wystawy, przedstawienia),
- spotkania z ciekawymi ludźmi,
- spotkania z rówieśnikami z innych placówek,
- uroczystości kultywujące zwyczaje i tradycje: Dzień Edukacji Narodowej, Mikołajki, Wigilia, Bal karnawałowy, Urodziny uczniów, Święto Rodziny, Komunia święta, Uroczystość zakończenia roku szkolnego i wiele innych.
Przebieg procesu edukacyjnego
Proces dydaktyczny uczniów opiera się w głównej mierze na realizacji Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych opracowanych na podstawie wielospecjalistycznej diagnozy funkcjonowania ucznia. Indywidualne programy przygotowywane są na okres określony w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. W oparciu o Szkolny System Oceniania ulegają one modyfikacji.
Rozwój wychowawczy i prozdrowotny uczniów realizowany jest w oparciu o Program Wychowawczo-Profilaktyczny obowiązujący w szkole podstawowej.
Kadra pedagogiczna
Procesem edukacyjnym na każdym z etapów nauki kieruje wychowawca klasy. W klasach I- IV nauczyciela prowadzącego zajęcia wspiera pomoc nauczyciela.
W codziennej pracy nauczyciele budują z uczniami atmosferę spokojnej i przyjaznej nauki i zabawy. Odznaczają się empatią i pedagogicznym podejściem do uczniów. Posiadają doświadczenie w nawiązywaniu dobrych relacji z uczniami oraz umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
Nauczyciele posiadają pełne kwalifikacje do pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną oraz ze sprzężeniami. Na bieżąco doskonalą swoje umiejętności poprzez udział w warsztatach, szkoleniach, kursach doskonalących, studiach podyplomowych. Odpowiadają za jakość wykonywanej pracy oraz bezpieczeństwo uczniów. Współpracują z rodzicami w zakresie prawidłowej realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczego ich dzieci.